— door Laurine

De behandeling van acne en acnelittekens

Iedereen heeft weleens last van acne of puistjes, de één al wat meer dan de ander. Acne hangt dan ook af van bepaalde factoren die verschillen van persoon tot persoon. De meeste van de gevallen van acne komen voor tijdens de puberteit, maar toch heeft ongeveer 10% van de volwassenen hier nog steeds last van. Niet enkel de ontstekingen (puistjes) zelf die deze aandoening met zich meebrengt, maar ook de littekens die acne kan achterlaten zorgen voor onzekerheid. Gelukkig hebben we bij Lightfalls enkele behandelingen die acnegevoelige huid weer doen stralen.

Wat is acne en wat zijn de oorzaken?

De poriën aan het huidoppervlak raken verstopt wanneer talg de talgklieren niet kan verlaten. Hierdoor gaan de talgklieren uitzetten en wanneer er dan bacteriën gaan woekeren in die verstopte poriën zal dit voor ontstekingen zorgen. Acne komt echter in veel verschillende vormen voor en kan ook verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende soort acne is acne vulgaris, beter gekend als jeugdpuistjes.

Acne vulgaris

Bij acne vulgaris gaat het om een ontsteking van de huid rondom de talgklieren. Deze ontstekingen kunnen een verschillende aanleiding hebben, maar meestal is de hoofdoorzaak de verandering van hormonen in de puberteit. Androgene hormonen, zoals testosteron zal ervoor zorgen dat het lichaam meer talg gaat produceren. In de huid zitten veel talgklieren en deze gaan verstoppen wanneer te veel talg geproduceerd wordt. Deze verstoppingen of mee-eters (comedonen) kunnen in verschillende vormen op de huid voorkomen. We onderscheiden open mee-eters (zwarte puntjes) en gesloten mee-eters (witte puntjes). De zwarte kleur wordt veroorzaakt door zuurstof die zorgt voor de oxidatie van talg, waardoor deze verkleurt. Wanneer bacteriën zich vermenigvuldigen in de verstopte poriën of comedonen kunnen deze openbreken zodat het talg zich verspreid in het rondliggend weefsel en door deze ontstekingen gaan puistjes ontstaan. Andere vormen van acne vulgaris ontstaan door de invloed van uitwendige factoren. Het kan hierbij gaan om acne door het gebruik van bepaalde cosmetica. Contact met oliehoudende of chemische producten kan ervoor zorgen dat de talgklieren gaan verstoppen. Ook geneesmiddelen kunnen ervoor zorgen dat acne vulgaris optreedt.

Acne bij volwassenen

De meeste gevallen van acne bij volwassenen heeft te maken met veranderingen van hormonen. Tijdens de puberteit is de stijging van androgene hormonen zoals testosteron normaal, maar bij volwassenen kan de stijging van testosteron gelegen zijn aan hormoonveranderingen door zwangerschap of menopauze. Deze stijging van testosteron zorgt voor een hogere productie van talg, wat op zijn beurt acne veroorzaakt. Ook het gebruik van verkeerde producten kan een reden zijn dat volwassenen last hebben van acne, zo zijn te vette producten of juist te uitdrogende producten af te raden. In tegenstelling tot wat vaker gedacht wordt, zullen uitdrogende producten ervoor zorgen dat de huid zodanig uitdroogt, dat de talgklieren extra talg gaan produceren, wat zorgt voor een vicieuze cirkel. Voeding kan ook een invloed hebben op het ontwikkelen van puistjes, zo blijken zowel melkproducten als voeding met een hoog suikergehalte ervoor zorgen dat de productie van androgene hormonen zoals testosteron de lucht in schieten en zo de productie van talg gaan beïnvloeden. Naast deze factoren kunnen ook geneesmiddelen (bv. cortisone) zorgen voor een acneuitbraak.

Hoe wordt acne behandeld?

Enkele puistjes kan je op verschillende manieren behandelen, maar wanneer het om ernstige acne gaat is advies van een expert aangewezen. Één specifieke behandeling bestaat niet, zo hebben mee-eters een totaal andere behandeling nodig dan grote ontstekingen. De soort behandeling is dus afhankelijk van de ernst van de aandoening, leeftijd en geslacht. Om een goed behandelplan op te stellen is het dus noodzakelijk om eerst een grondige gelaatsanalyse van de patiënt uit te voeren. Daarna wordt een plan opgemaakt door onze huidexperte, eventueel in samenspraak met onze dermatoloog. Bij Lightfalls bieden wij als acne-behandelingen chemische peelings en LED therapie aan. Voor heel ernstige acne is een consultatie met onze dermatoloog ook mogelijk om andere behandelingen te bespreken.

Chemische peelings bij acne

Met een chemische peeling speciaal ontwikkeld voor de behandeling van acne gaan we de geblokkeerde poriën diep reinigen, onzuiverheden verwijderen en de huidtextuur verbeteren. Met deze behandeling worden de triggers en oorzaken van acne aangepakt tijdens enkele sessies uitgevoerd door een expert, maar worden ook producten meegegeven voor thuisgebruik zodat een optimaal resultaat bereikt kan worden. Tijdens de sessies in de clinic ligt de focus erop om antibacterieel te werken, diep te reinigen en acne-onzuiverheden te verwijderen. Naast de behandeling van acne hebben peelings ook het voordeel dat de huid er frisser en jonger gaat uitzien. Win-win!

LED licht bij acne

Bij Lightfalls beschikken we over een LED lamp die kan worden ingezet voor tal van huidproblemen. Deze LED lamp heeft een antibacteriële, wondhelende en huidverjongende werking. Er werd een programma ontwikkeld specifiek voor de behandeling van acne. De behandeling duurt slecht een 10-tal minuten en kan gecombineerd worden met de peelings voor een optimaal resultaat en een stralende huid.

Huidverzorging bij acne

Vrouwen en mannen met een acnegevoelige huid zouden hun huid het beste behandelen als een overgevoelige en geïrriteerde huid. Producten die parfum en alcohol bevatten worden om die reden best vermeden. Ook regelmatig scrubben of de huid te veel reinigen zal acne enkel verergeren. Na een huidanalyse zal onze huidexpert bij Lightfalls advies geven over welke producten wel of niet te gebruiken om acne te behandelen of te voorkomen.

Acnelittekens

Nadat ernstige acne wegtrekt is de kans op blijvende acnelittekens en vlekjes groot. Deze acnelittekens uiten zich op verschillende manieren. Één daarvan zijn grote en kleine rode vlekjes, die na de ontstekingen nog maanden zichtbaar blijven maar dan na enige tijd vanzelf wegtrekken. Wanneer deze rode vlekjes te veel aan de zon blootgesteld worden, zal een donkere verkleuring optreden. Deze vorm van hyperpigmentatie komt vooral voor bij donkere huidtypen. Gelukkig trekken deze vlekjes uiteindelijk ook wel weer weg, maar dit kan enkele jaren (!) duren. Tenslotte zijn er de echte littekens die achterblijven na een zware acneuitbraak of wanneer men in de puberteit heel vaak last had van jeugdpuistjes. We onderscheiden 3 soorten littekens: Atrofische littekens: deze soort littekens zien er uit als deukjes of kleine putjes in de huid en ontstaan wanneer een wonde (bv. na een zware ontsteking) niet goed geneest. Bij hypertrofische littekens zien we het omgekeerde: er ontstaat een ‘verheven’ huid of littekenweefsel. De huid wordt dikker op plekken waar een ontstoken puistje was. Als laatste zijn er de keloïde littekens, dit zijn hypertrofische littekens die blijven groeien, ze worden duidelijk dikker en kunnen een paarse kleur krijgen.

Behandeling van acnelittekens

Littekens volledig verwijderen is helaas onmogelijk, om ze minder zichtbaar te maken zijn er gelukkig wel een aantal behandelingen. Bij Lightfalls behandelen we acnelittekens met microneedling, chemische peelings of skinboosters. Na de resultaten van een gelaatsanalyse wordt dan duidelijk welke behandeling het beste bij u past.

Chemische peelings

Bij atrofische acnelittekens hebben chemische peelings de beste resultaten. Zo worden oppervlakkige littekens minder zichtbaar doordat het zuur het bovenste laagje van de huid afweekt en celvernieuwing gestimuleerd wordt. Rode en gepigmenteerde vlekjes vervagen, de huid wordt egaler en de poriestructuur gaat aanzienlijk verbeteren.

Microneedling

Met behulp van zeer fijne naaldjes wordt de bovenste huidlaag licht beschadigd, wat leidt tot stimulatie van de celdeling en de aanmaak van collageen stimuleert. De huid zal hierdoor gladder en steviger aanvoelen.

Skinboosters

Met skinboosters verbeteren we de huid van binnenuit aan de hand van microinjecties. De huidstructuur en kwaliteit verbeterd waardoor acnelittekens minder opvallend zijn. Naast het behandelen van de littekens hebben deze injecties nog veel meer voordelen voor de huid, zoals het verminderen van oneffenheden en fijne lijntjes en er wordt een soepele, gladde huid gecreëerd door de hydratatie diep in de huid te verbeteren.

Een persoonlijk behandelplan voor acne en/of acnelittekens krijgt u tijdens een gratis infogesprek met huidanalyse. Maak uw afspraak telefonisch +3293302252 of per e-mail info@lightfallsclinic.be

Nood aan persoonlijk advies? Contacteer ons

Boek nu online